1. YAZARLAR

3. Unuttuğumuz keyifler vapur ve tren seyahatleri
Haluk DİRESKENELİ

Yazarın Tüm Yazıları >

Unuttuğumuz keyifler vapur ve tren seyahatleri

Şubat 1973 tarihinde Odtü Makina mühendisliği eğitimin bir sömestre uzatmayla bitti. İkinci sınıfta başarısız olduğum Dinamik dersini uzatma sömestirinde tekrarlamam gerekiyordu, bir sömestre fazla okudum, iyi not aldım geçtim.

Babalarımızdan aldığımız sınırlı cep harclığı ile o güne kadar hiç yapmadığımız hiç bilmediğimiz bir uzun yolculuk yapmak istedik. Aynı okuldan hatta aynı liseden yakın üç arkadaş trenle önce gece Ankara’dan istanbul’a gittik.

Ertesi sabah Galata rıhtımından İskenderun’a giden yolcu vapurunda üçüncü mevki kamara bilet aldık. Öğleden sonra vapur rıhtımdan ayrıldı, güvertede oturduk keyifle denizi seyrettik.

Herbirimizin ilerde yapacak ayrı hayalleri vardı. Akşam kamarada yanımızda getirdiğimiz yiyecekleri sandviçleri yedik. Gece Çanakkale boğazını geçtik. Ege denizime çıkınca birden denizde fırtına patladı. Vapur ceviz kabuğu gibi sallanıyordu. Midesi zayıf olan yolcular güvertede kendilerine gelmeye çalışıyorlardı. Bizde sağlam giyinip güverteye çıktık. Fırtına şiddeti Beafort yediye kadar çıkmış, bu skalanın ne olduğunu bilmiyorduk burda öğrendik. Yanımızdan geçen denizciler devamlı üç şiddetinde, beş şiddetinde diyerek şifreli konuşuyorlardı.

Gece geçti, fırtına bitti. İzmir limanına vardık. Gece atlattığımız fırtınadan sonra içimizden karaya çıkmak gelmedi, Kuşadası'na doğru devam ettik, mayoları giyip güvertede güneşlendik. Ertesi gün vapur Bodrum’a ulaştı. Yanaşacak uygun iskele yoktu, vapur açıkta demirledi.

Deniz yolculuğu bizim için artık bitmişti. İskenderun’a devam etmeyi ismedik, bavullarımızı alıp kayıkla karaya çıktık. 1973 Şubat ayında Bodrum bomboştu. Bugünkü gibi popüler değildi. Merkezde uygun bir pansiyon bulduk. Yemekleri yakında bir esnaf lokantasında yiyorduk. Gün boyu sahilde yürüyüş yapıyorduk. Bizim gibi Bodrum’a gelen üniversiteli gençler vardı, onlarla kıyı çay bahçelerinde beraber laflıyorduk. Hava nisbeten sıcaktı ama denize girebilme gibi bir durum yoktu.

Sonra tatil bitti otobüsle Ankara’ya döndük. Her birimiz kendi yoluna gitti. Ben bir kamu fabrikasında işe girdim. Dönüp geriye baktığımda iyiki bu vapur gezisini yapmışım diyorum. Uzak limanlara uzun süreli vapur seyahati yapmayı hep istedim fırsat olmadı. Yunan adaları, Akdeniz turu, Pire, Napoli, Marsilya, Barselona uğramalı.

Ben lisede iken ailecek Karadeniz Vapuru ile İstanbul-Amasra arası vapur seyahati yapmıştık. Gemi o zamanlar Samsun, Ordu, Trabzon limanlarında duruyor sonra en uzak liman Hopa’ya kadar gidiyordu. Şimdi artık o vapur seferleri yok, insanlar her yere uçakla gidiyorlar.

Aklımdan her zaman bir Atlantik geçişini vapurla yapmak geçer. South Hampton limanından vapura bineceksin, NewYork limanına kadar üç gece ve üç gün açık denizde gideceksin, Newyork limanına girerken ellis island Hürriyet heykelini göreceksin. mutlaka lüks kamarada yolculuk yapmaya gerek yok. Güverte geçişi olan makul yemekler veren ikinci mevki bilet bana yeter.

Bugüne kadar tüm Atlantik geçişlerim hep uçak ile oldu. En uzun seyahat olarak İstanbul-Houston uçuşu yaptım. Frankfurt ve Dallas üstünden çok uzun bir uçuştu, git git bitmez.

Uzun tren yolculuğu yapmayı hep isterdim. Hep Ankara-İstanbul ve Ankara-İzmir tren seyahatleri yaptım. Ankara-Kars arasını da trenle geçmeyi planlardım. Yüksek Hızlı Tren (YHT) Ankara-Sivas hattı bitsin, mutlaka bir süre Sivas’ta kalmak üzere seyahat yapmayı planlıyorum.

1976 yılında Rusya’da iken Moskova-Vladivostok Trans Siberia Railway inşa ediliyordu. Çoktan bitti ve çok popüler bir yataklı vagon seyahat programı oldu.

Uzun demiryolu seyahatleri var. En popülerleri Kahire’den başlayıp Kuzey Afrika kıyı şeridinden Dakar’a varan sefer. Sonra Amerikada Washington Los Angeles arası bir kıyıdan diğer Okyanus kıyısına Orta Amerika tren yolculuğu yapmalı. Bir başkası Hindistan içinde. Avustralya Sydney-Perth arası, Sydney Darwin arası da var.

Covid19 sürecinde bir süre bunlar burda bize hayal idi. Ankara-İstanbul arasında dört saatten biraz fazla süren YHT için bile kolay değil. İlk bir hafta içinde bilet yok. Ancak ikinci hafta için bilet bulabiliyorsunuz. Zaten en fazla önünüzdeki iki hafta için bilet çıkıyor. İnternette Business biletler derhal tükeniyor.

Bu yaz Almanya’da 9€ karşılığı bilet ile ülke içinde sınırsız tren yolculuğu yapma imkanı var. Almanya’da yaşayanlar bu imkandan azami faydalanmalılar.

Seyahat etmek güzel şey. Özellikle araba sürme zorunluluğunuz yoksa. Uçak seyahati iş için zorunluluk. Fırsatınız oldukça tren vapur binin gezin.